Prevederile legislației în materia achizițiilor publice, achizițiilor sectoriale, precum și a concesiunilor de servicii și lucrări publice introduc în rândul situațiilor de excludere dintr-o procedură de atribuire și cazul operatorului economic care a comis o abatere profesională gravă, punându-și astfel în discuţie integritatea și afectându-și reputaţia profesională.
Astfel, art. 167 alin. (3) din Legea nr. 98/2016, art. 180 alin. (3) din Legea nr. 99/2016, respectiv art. 81 alin. (3) din Legea nr. 100/2016 reglementează cu titlu exemplificativ faptul că o abatere profesională gravă comisă de operatorul economic se circumscrie unor încălcări ale regulilor de concurenţă de tip cartel care vizează trucarea licitaţiilor sau ale drepturilor de proprietate intelectuală, abaterea fiind săvârşită cu intenţie sau din culpă gravă.
În acest context, pentru a oferi autorităților/entităților contractante orientări prin care să-și documenteze raționamentul pentru deciziile adoptate în legătură cu o astfel de abatere care se sancționează cu excluderea din procedura de atribuire, Agenția Națională pentru Achiziții Publice împreună cu Consiliul Concurenței au emis o opinie comună care clarifică modalitățile prin care un operator economic, sancționat pentru participarea la o înțelegere de tip cartel vizând trucarea de licitații, poate fi reabilitat.
Potrivit acestei opinii comune, prin raportare la prevederile art. 171 din Legea nr.98/2016, ale art. 184 din Legea nr.99/2016 și respectiv ale art. 84 din Legea nr.100/2016, operatorul economic poate prezenta autorității/entității contractante decizii emise de Consiliul Concurenței în ultimii 3 ani care dovedesc că a colaborat cu instituția prin aplicarea la politica de clemență și/sau recunoaștere a faptei anticoncurențiale, precum și dovezi privind elaborarea și implementarea unui program de conformare cu legislația din domeniul concurenței, în concordanță cu Ghidul privind conformarea cu regulile de concurență (disponibil la: http://www.consiliulconcurentei.ro/wp-content/uploads/2019/12/ghid_privind_conformarea_cu_regulile_de_concurenta_decembrie.pdf)
Cu respectarea principiului proporționalității, autoritățile/entitățile contractante evaluează măsurile luate de operatorul economic în cauză și dovezile în susținerea acestora, luând în considerare gravitatea și circumstanțele particulare ale abaterii și atunci când consideră necesar solicită sprijinul Consiliului Concurenței în scopul finalizării rezultatului evaluării dovezilor, demersul urmând să faciliteze transmiterea către operatorul economic a motivelor care au condus la luarea deciziei de excludere a acestuia din procedura de atribuire, dacă este cazul.
Totodată, pentru a veni în sprijinul autorităților care fac evaluarea, Consiliul Concurenței va publica pe pagina proprie de Internet o listă actualizată (blacklist) care va cuprinde denumirea operatorilor economici care au fost implicați în investigații privind trucarea de licitații, deciziile de sancționare din ultimii 3 ani, precum și mențiuni cu privire la modalitatea de cooperare a acestora cu autoritatea națională de concurență.
Opinia comună poate fi consultată AICI
26 August 2020


