Prezentare reforme și investiții din PNRR, pentru atingerea cărora este responsabilă Agenția Națională pentru Achiziții Publice
ANAP, în calitate de coordonator de reforme și investiții finanțate prin Planul Național de Reformă și Reziliență (PNRR), în conformitate cu OUG nr. 124/14.12.2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, are în responsabilitate coordonarea, monitorizarea și implementarea următoarelor ținte și jaloane:
- Componenta C7 – Transformare digitală – Reforme și investiții: Investiția 7. Implementarea formularelor electronice eForms în domeniul achizițiilor publice
Obiectivul acestei investiții este de a operaționaliza formularele electronice standard care vor trebui utilizate pentru publicarea anunțurilor de achiziții publice, acestea urmând să simplifice practicile în materie de achiziții publice de la nivel național și european, în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/1780 de stabilire a formularelor standard pentru publicarea anunțurilor în domeniul achizițiilor publice și de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/1986.
Investiția va include o analiză a cerințelor legale de la nivelul UE și o comparație cu formularele anterioare și va viza schemele, listele de coduri, normele operaționale și de validare și etichetele, va evalua integrarea sistemului solicitată, va adapta formularele electronice, va defini și implementa modelul de date pentru formularele electronice, formularele electronice și notificările. În plus, formularele electronice vor fi integrate cu alte instrumente și servicii (cum ar fi Sistemul de informații comerciale al Sistemului Național de Achiziții Publice) și vor fi oferite cursuri de formare pentru utilizatori.
Implementarea investiției se va finaliza până la 30 iunie 2023.
Jalon | Coordonator de reformă | Beneficiar | Descriere jalon |
Jalon 172: Implementarea
formularelor naționale electronice în procedurile de achiziții publice în conformitate cu legislația UE |
ANAP | ADR | Investiția va asigura punerea în aplicare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/1780 (formulare electronice) în cadrul SEAP. Se preconizează că implementarea formularelor electronice nu va afecta utilizatorul final deoarece modificările vor fi efectuate în back-end (structurile de calcul din spatele interfeței). Investiția vizează asigurarea extracției și încapsulării datelor special pentru noile cerințe tehnologice prevăzute de directivă. |
- Componenta C14 – Buna guvernanță – Obiectiv Specific 5 – Un sistem național de achiziții publice mai eficient, inclusiv prin consolidarea capacității administrative a autorităților/entităților contractante, într-un cadru legal flexibil și coherent – Reforma 8 Reformarea sistemului național de achiziții publice
Obiectivul acestei reforme este de a îmbunătăți eficiența sistemului de achiziții publice și de a asigura punerea în aplicare integrală și durabilă a Strategiei naționale privind achizițiile publice, astfel cum a fost aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 901/2015.
În cadrul acestei reforme se vor realiza următoarele acțiuni:
(1) Adoptarea și intrarea în vigoare a modificării legislației naționale privind căile de atac (Legea nr. 101/2016) în vederea raționalizării procesului de atribuire a contractelor (până la 31 martie 2022).
(2) Adoptarea și intrarea în vigoare a Strategiei actualizate privind achizițiile publice, inclusiv a măsurilor orizontale de sprijinire a implementării planului național de redresare și reziliență (până la 30 iunie 2023).
(3) Operaționalizarea organismelor centralizate de achiziții publice pentru autoritățile locale (până la 31 decembrie 2025).
(4) Formare specializată în domeniul achizițiilor publice oferită unui număr de cel puțin 350 de persoane (atât funcționari publici, cât și agenți contractuali) (până la 31 decembrie 2023).
(5) Interconectarea și interoperabilitatea cu alte baze de date a Sistemului electronic de achiziții publice (SEAP) (până la 31 decembrie 2023).
(6) Operaționalizarea sistemului electronic de achiziții publice, inclusiv formulare electronice, evaluarea automată a calificărilor, cataloage electronice, facturare electronică, plăți electronice (până la 31 martie 2025).
Jalon/Țintă | Coordonator de reformă | Beneficiar | Descriere jalon/ țintă |
Jalon 433: Intrarea în vigoare a amendamentului la Legea 101/2016 | ANAP | ANAP | Modificarea legislației naționale privind căile de atac (Legea nr. 101/2016) va introduce obligația semnării contractului cu ofertantul câștigător imediat după adoptarea deciziei Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), înainte de soluționarea în instanță a plângerii împotriva unei decizii a CNSC. |
Jalon 434: Intrarea în vigoare a noii strategii în domeniul achizițiilor publice | ANAP | ANAP | Obiectivele viitoarei strategii vor fi conforme cu prioritățile strategice prezentate în strategia Comisiei Europene privind achizițiile publice.
În consecință, măsurile care urmează să fie incluse în planul de acțiune al viitoarei strategii se vor concentra asupra celor șase priorități de politică ale strategiei Comisiei, cu scopul de a îmbunătăți practicile de achiziții publice într-un mod colaborativ, prin colaborarea cu celelalte autorități publice și cu alte părți interesate. Strategia și măsurile sale exacte, precum și calendarul de punere în aplicare și atribuirea responsabilităților aferente vor fi convenite de Comitetul interministerial pentru achiziții publice. |
Ținta 435: UCA operaționale la nivel local | ANAP | ANAP | 4 organisme centralizate de achiziții publice locale suplimentare vor fi instituite și dotate cu instrumente operaționale și know-how.
Categoriile exacte de bunuri /servicii/lucrări care vor face obiectul achizițiilor centralizate vor fi stabilite în urma analizei nevoilor beneficiarilor fiecărui organism centralizat de achiziții publice, dar pot include următoarele: i) materiale de birou; ii) carburant; iii) echipamente informatice; iv) servicii de comunicații; v) servicii de gestionare a infrastructurii; vi) servicii de mobilitate. |
Ținta 436: Instruire specializată în domeniul achizițiilor publice | ANAP | ANAP | Se va furniza formare specializată în domeniul achizițiilor publice unui număr de cel puțin 350 de persoane (atât funcționari publici, cât și agenți contractuali), în special personalului întreprinderilor de stat. Formarea specializată va contribui la îmbunătățirea capacității administrative a „marilor achizitori” și a altor autorități contractante care implementează proiecte de investiții finanțate prin Mecanismul de redresare și reziliență, de unde atenția acordată întreprinderilor de stat |
Jalon 437: SEAP interconectat și interoperabil | ANAP | ADR, ONRC, ANI, ANAF, CNSC, MAI, MJ | Sistemul electronic de achiziții publice (SEAP) va fi interconectat și interoperabil cu alte baze de date: Oficiul Național al Registrului Comerțului, Agenția Națională de Integritate, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Agenția Națională pentru Achiziții Publice, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiției, utilizându-se informațiile și simplificându-se procedurile de achiziții publice și controalele în beneficiul participanților la procedură. |
Jalon 438: Sistemul electronic de achiziții publice operațional | ANAP | ADR | Următoarele elemente sunt finalizate și operaționale în SEAP:
(1) dezvoltarea și implementarea noilor formulare (formulare electronice) prevăzute de Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/1780 al Comisiei din 23 septembrie 2019 de stabilire a formularelor standard pentru publicarea anunțurilor în domeniul achizițiilor publice și de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/1986; (2) dezvoltarea și implementarea unor formulare electronice în procesul de evaluare a ofertelor din cadrul procedurilor de achiziție publică; (3) extinderea funcționalităților sistemului dinamic de achiziții publice (SAD), care a devenit operațional în martie 2021, prin funcții care să permită evaluarea automată a calificărilor, includerea catalogului electronic; (4) contractele electronice, facturarea electronică, plata electronică și instrumente pentru managementul contractului (acte adiționale, procese verbale de recepție, plăți). |